Tuesday, April 21, 2009

RANT RANT RANT RANT

I still have a lot of things to settle. Nak beli necessities sebelum berangkat lagi, my universitang's punya repayment lagi. Poninggggg

Ni apa kejadah pulak universitang (read: university) aku mintak agreement siap dgn tandatangan chop chop, guarantor guarantor niii. Mcm nak buat contractttt. Ala, setakat RM3000+ pon kecoh kaaa, aku boleh langsaikan sekelip mata jeee *cakap besar je ni*.

Kepada sesiapa yg tak tau, ni ha nak ceritaa, supposedly I 'owe' universitang RM3000+ for tuition fee. I mean wtf la kan, I was under sponsorship, so diorg sesama diorg je lah settle sendirikk, tapi universitang ni amat kalut lagi bahalul, they underclaimed my fees. Kalau aku seorang yg tak beresponsible, I'd have just ignore this bahalul punya case (salah universitang lah!), but aku kan baikkkkk.

So I requested for a staggered payment ahhh, bayar ansur ansur, mcm courts mammoth tuu. And I requested for a black and white, saying that we've mutually agreed on a certain amount every month (mati ler kalau tak der b&w, nanti kalau ada apa apa jadi, mcm mana aku nak jolok proof nanti?). Setelah bermati-matian bertekak dgn finance officers, they eventually agreed (sapa boleh menang dgn mulut laser ku ni haa). That was weeks ago.

So patutnya hari ni aku just come in, sign agreement sudah settle lah. Cukup ahh. Ni, when I reached there, they gave me a blank copy of the agreement, suruh aku sign.

WHAT THE FUCK?

Nak sign apa?? It's just a fucking template! Nama tak der, full amount tak der, method of payment tak der, agreed amount per month tak der, untuk berapa tahun tak der.

And they expected me to SIGN membuta tuli?!?

Apa kau ingat aku tak berpelajaran ke? Kau ingat aku masih mentah ke??

Ok lah, maybe masih mentah, but I KNOW what SHOULD be in the agreement!

Have you forgotten? I'm a consultangggg and I deal with contractual thingymajic! Eh, sori, past tense..I WAS a consultanggg and I dealt with contractual thingimajic!

I was beyond absurd when I read the document.

Finance Officer (FO): ok you baca document ni, then tandatangan kat sini, then suruh guarantors tandatangan kat sini, dgn witness sekali..then pegi ke stamping office suruh diorg chop..
Me: *startled* You nak I tanda tangan kat sini? On what basis?
FO: *muka terkejut* Untuk you punya fee tu la...
Me: Yes I know, but it's not stated. Kalau I sign nanti you boleh ubah ubah, dari RM3000, you boleh letak Rm30,000. Apasal tak lengkap? Nama I pon tak der, reference pon tak der, amount pon tak der?? *muka berangggg*
FO: Oh you nak yg complete punya ke?

.......Apakah bahalul?

Me: *selepas membelek-belek agreement* One more thing..dlm perenggan ni it is mentioned that ada Appendix I..mana appendix I nye?
FO: *belek belek jugak* Ni haaa
Me: Then you letak lah situ "Appendix I".

APA NI. TAK KEMAS LANGSUNG.

Ni yang aku nak bongkak ni, though I was a kuli batak, I was trained as a consultant, and as an auditor.

I mean I'm fine if it was just a mutual agreement between me and the universitang, tak payah nak melibatkan guarantors suma ni. But since they're bringing in guarantorss (sebab takut aku lari, then boleh chase after my guarantors lah tu, apa ingat aku tak tau?), I expect the contract/agreement has to be professionally done lah kan???!

From professional to professional. Sorry, walaupon aku tak bekerja buat sementara waktu ini, I have a professional qualification and experience.

And YES I AM SHOWING OFF RIGHT NOW BECAUSE I AM SO PISSED OFF!!

They belittled me!! They underestimated me!! They treated me as if I'm just a student yang tak paham business world, yang bila orang suruh sign, signnnn saja tanpa banyak tanyaa!!!

Ok. Ranting done. Nak tengok tv pulak.

1 comment:


-------------------------------------------------
Thanks! Here's a cookie. :)
-------------------------------------------------