Monday, March 11, 2013

Dwibahasa

I was just reading Peej's entry pasal ada orang komplen this one sender of  Expose Mistik sebab she (the sender) wrote her post in English & Malay.

Tatau la pada korang, tapi for me, aku paham je apa dia cakap. Tang mana hazab nya pon aku tak tau.

Tapi maybe jugak la blog aku ni pon penuh dengan bahasa campur campur. It takes one to know one kan. Hahaha.

Anyway, my point here is that, Don HATES it when I'm writing/speaking like this, campur campur.
Sebab dia cakap, stressful sebab ada sesetengah perkataan dia paham, and some tak paham. So it makes it hard for him to comprehend the WHOLE sentence.

So every time when I'm typing or talking to my family/friends in front of him, dia suruh aku either go full BM or full English.

Eh. Sukahati laa

Tapi in my opinion, it makes it easier for me to send my points across kalau cakap English campur BM. Bukan nak cakap aku ni riak ke apa, tapi kalau in BM, banyak perkataan panjang panjang and it takes a lottttt to say it.

Maybe jugak my surroundings sejak kecik dah requires me to communicate in English, so the people around me tak kisah sangat la kalau aku cakap English berterabur pon.

One thing about my family is that, everyone is encouraged to speak English no matter how berhabuk or berterabur your proficiency is. Aku dah banyak kali kena gelak by my siblings sebab grammar tunggang langgang, tapi  it helps you a lot the next time; you won't make the same mistake again.

Tapi keji gila kan adik beradik aku? Haha.
Eh, aku pon sama je.

Agakkan sebab tu kot kitaorg tak kisah kalau orang lain gelakkan/buat muka taik kalau we communicate in English.

That's another thing which I don't get in our culture, selalunya jadi kat sekolah sekolah la, tapi ada jugak manusia yang jenis tak membangun, carries the same perangai sampai ke dewasa. When someone tries to speak English, regardless la whether English dia tiptop ke tak, tak payah lah nak menganjing.

Bila orang cuba nak try cakap English sikit, terus nak label "menunjuk-nunjuk" or "cakap Melayu la, kau tu bukannya mat salleh" or "fuyooo cakap Inggeris siottt" dgn muka mintak pelempang 100kali.

Huh.

Kau nak memperlekehkan dia because (s)he has the testicular fortitude?
At least dia berani, selalunya orang yang suka menganjing mcm ni, English comprehension dia tak tinggi. Tapi ada hati nak kutuk orang.

Anyway, ingat mat salleh semua tu reti sangat ke ckp proper English ni? Diorg punya grammar pon lagi tunggang langgang. Spelling tak payah cakap la. Aku yang English tahap standard 6 je pon reti eja lagi.

So tak payah la nak malu malu sangat kalau nak berbahasa Inggeris ni. Belasaaahh jeeee. The more you prektis, the better you'll become.

Just gotta build the confidence je dulu sebenarnya.

Even opah aku yg umur 70+ pon secara konfidennya boleh berkomunikasi dengan Don...
.


"Hai Don....u marry my cucu? U take gud care! When u come to Malaysia? Okei gud nite"

More of Opah's awesomeness here



10 comments:

  1. Awesome post as usual.

    ReplyDelete
  2. Alalalalaa comelnya opah kau plis!!

    Opah, i'm fren your cucu. lets be fren also. High five sikit!!

    ReplyDelete
  3. aku pun pelik bile tengok komen2 sebegitu haritu. sampai aku bukak balik post tu tengok tang mana yg confusing pasal aku baca lancar je sampai ke habis (because usually it annoys me kalau sentence berterabur menyebabkan aku nak kena repeat berkali-kali utk pahamkan - eh,tercakap campur plakk lol) tapi ok je rasanya.

    payah la,kalau bercakap pun nak kena ikut orang. lain la kalau eja style budak sekolah tu - apew,kitew,aq etc haaa tu mmg jelas sgt mintak penamparnye. ahaks!

    ReplyDelete
  4. Alia! I'll need a portal to contact you for any inquiries, since you're so experienced. I feel bad commenting unrelated stuff on your blog post.

    Very interesting post this is! hahah

    ReplyDelete
  5. Bahagia je baca blog kau. Takde masalah pon.

    Aku pun jenis suka tulis/cakap campur2. Tapi aku lagi teruk dari orang lain la rasanya. Dah melayu, english, sekali hokkien pun aku campur jugak. Cuma dalam blog aku cuba behave sikit kot. Kalo melayu, bantai je melayu. English, tengok keadaan la. Hehe

    ReplyDelete
  6. Anonymous,
    Are you a bot or are you trolling?? Hahahaha....



    Tasya,
    a ah! Dia memang comel! nanti rinduuu :(



    Adi Solikin,
    Hahahahhaahaha! Melebey!



    anne,
    kau pown bacewww kewwww entry ituewwwww?? kitewww powwnn bacewwwww



    Naomi,
    you can email me! second.sanctuary@gmail.com



    aslina majid,
    Kan!! Aku lagi suka campur campur sebab senang. Mcm sesetengah perkataan baik la cakap English je...mcm "Mouse" or "website"..takkan kau nak cakap "tetikus" or "laman sesawang"??? hahahahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kat opis kekadang kalut gila sampai aku selalu je sebut tetikus. Berderai orang gelak kat aku. Haha. Pastu baru sedar sendiri. Memang awkward gila kot sebut tetikus. Tapi bangsa nak cepat, ikut sempat je ape terkeluar dari mulut

      Delete
  7. kat opis aku ne kalau aku cakap english dengan one colleague, mesti yang lain buat muka jijik. cam syaitan sungguh perangai.

    ReplyDelete
  8. kikiki. lain org lain gaya kan. tp kta xsuka kalau org tu suka gelakkan org lain (for anything) instead of membetulkan. kalau dah tau salah, tolonglah betulkan. ni nak gelak2/kutuk2 pulak. life's a learning process, kan.

    ReplyDelete


-------------------------------------------------
Thanks! Here's a cookie. :)
-------------------------------------------------