Tuesday, October 21, 2014

Stockholm Syndrome


Hangat betul isu anjing kat Facebook sekarang ni.

I don't want to dwell on it here, sebab buat apa? Rugi masa je. Kalau aku tulis essay 10 pages on why touching dogs won't make you less of a Muslim pun, I will NEVER change their mind.

People have their own opinions.

I have mine.

Aku akui, sometimes my opinions don't cross path with yours, tapi tak de la pulak aku nak kecam, ugut your safety.

Aku tak de la nak category kan diri ni sebagai "dog lover" ke "cat lover" ke "animal lover".
In fact, I don't like pets at all.

AHHAHA

Leceh nak basuh taik suma.

Anyway, my point here is that, I have no qualms if you don't like dogs, but what gets me the most is that how much of a hypocrite these people are!

Their whole idea of "protesting" the campaign was because they think it was a deliberate move from the "liberal Muslims" to...I dunno...liberalize Islam? And that was an insult to the clerics. And while chanting "I am the true Muslim, I am a pious Muslim" they have the audacity to threaten/insult anyone who has a different view from them!

Hoi kata alim sangat, siap nak menegakkan Islam bagai, tapi mulut macam najis!



Sikit sikit nak bunuh.
Sikit sikit nak bakar.
Sikit sikit "kecik-kecik tanak mati".


Please lah.

If you think you're so pious (mesti la bajet alim ye tak? Kalau tak, takkan la asyik copy paste petikan ostad A, ostazah B kan?) then why the hell would you wish someone to die?!

Because that someone likes dogs?


OH NO! YOUR LIFE IS IN DANGER NOW BECAUSE HE LIKES DOGS!







Not quite huh?
Kau mati ke kalau dia suka anjing?



I admit, I've been so upset over this and I've been ranting on my FB.
Marah sangat dengan sesetengah individu kat Malaysia ni.

And tang-tang tu jugak la ada malaun yg wished me dead.

I mean who the hell cares la kan apa dia nak cakap, aku bukannya kenal dia pun. Mutual friends pun jiran masa duduk kampung dulu.

Her comment didn't upset me, but what upset me the most is when my OWN FRIENDS liked that comment.

Aku tak tau la apa motif diorg nak liked that comment, maybe sebab they think it was an absurd remark, or maybe........they just agreed with her.

But regardless, thank you for showing me your true colors.
Now I know whom I should consider as real friends and back-stabbing friends.

It also upsets me because I get that feeling that my family thinks I'm ignorant, or corrupted, or whatever just because I think like a progressive Muslim does.....rather than an orthodox Muslim.

Which apparently they are.



It upsets me because I think humans should do good to each other, and not trying to convert, or kill each other.

It upsets me because I think we should embrace knowledge and technology, rather than being cocooned in a dogmatic conservative ideology.

It also upsets me that, from this recent event, I know Malaysia WILL NEVER progress. Malaysia needs more thinking Muslims, instead of mindless obedient zombies. We need to liberate ourselves from the chains of the religious authorities.

People keep on saying "guna akal untuk tentukan yg mana baik dan yang mana buruk"

Then why won't you use the same akal to ACTUALLY think for yourself, instead of being told what to think.




I know I have a lot of haters, and I'm gonna get even more after this post.
Because these "holier-than-thou" people, will never change.

Stockholm Syndrome at it's best.





5 comments:

  1. Aku pun dah naik menyampah dgn isu ni. Itu sebab aku amik jalan mudah berdiam diri.. Sebab kalau aku bg pendapat nnt confirm kena hentam. Yelah aku ni kan x berapa Muslim. Diorg tu dah confirm ahli sorga. Niat kempen tu betul cuma mungkin cara pengendalian tu salah. Susah nak ubah pandangan skeptikal Masyarakat Malaysia ni. cakap sikit kita jugak yg salah. Org kalau diri tu bagus dan lebih Muslim dr org lain x pakai ayat hentam-menghentam ni or ugut2 org pulak. Tang mane Islamnye tu? Senang citer haters gonna hate ye dok?

    ReplyDelete
  2. "Leceh nak basuh taik suma..."

    aku setuju part ni. hoho~

    nak basuh tahek pon kemalasan darjah ninja, nikan plak nak buat kerja samak menyamak.

    ReplyDelete
  3. I concur with your thoughts. As for me, I pegang pada kata2 yang pernah ustazah I pesan... melainkan sesuatu perkara itu terserlah niat jahatnya, kita takkan pernah tau apa niat seseorang tu dalam melakukan sesuatu. Jadi jangan hakimi orang tanpa sebab, jangan tuduh tanpa bukti yang kukuh. Since I pun tak arif sangat pasal hal2 hukum ni, I tanak komen lelebih. Cuma apa yang I nampak, program tu mungkin perlu dilaksanakan dengan pendekatan berbeza sebab tak semua orang Malaysia boleh terima hal2 sebegitu. Apapun, I tanak judged since I bukan orang yang layak menghakimi orang lain. Bagi pendapat atau teguran tu bolehla sikit2, tapi bukan level kita la nak label atau letak hukum sesuka hati tanpa pemahaman, pembelajaran dan pembacaan sendiri. Waalahualam.

    ~MUmmy Nadine&Ziyad~

    ReplyDelete
  4. sabiaq.. sabiaq..
    hahaha ! Ekceli pandangan aku pun tak serupa dengan pandangan engko tapi tak ada la aku meratib bodo bodo ke orang yang pergi event tu and yang anjurkan event tu. Cuma aku ralat dengan penganjur.

    ReplyDelete
  5. I'm like the pengomen above, I, too, hold a different view from you but I get where you are coming from. Penganjur dah pun mintak maaf, so maybe it is also a wake up call of sorts to them and to the people who went and to us the public at large. Apa yang wake up, itu sendiri mau ingat.

    ReplyDelete


-------------------------------------------------
Thanks! Here's a cookie. :)
-------------------------------------------------